Thai Airways International forventer inden årets udgang at bestille 13 nye langdistancefly til at erstatter nogle af selskabets ældre fly. Det sagde den thailandske transportminister Arkhom Termpittayapaisith i sidste uge til journalister i Bangkok ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Endvidere vil selskabet bestille 10 nye mellemdistancefly til dets regionale datterselskab, Thai Smile.
Tilfredshed med B777 til Skandinavien
På ruterne til Skandinavien flyver Thai Airways i dag udelukkende med B777-300ER, og der ligger umiddelbart ingen planer om at skifte flytype på ruterne til Bangkok og Phuket.
Fyldte fly i sommer
Og på trods af øget konkurrence fra Norwegian, som også flyver direkte fra Skandinavien til Thailand, og selskaber som Emirates og Qatar, der har forbindelser med et enkelt stop i Dubai eller Doha, oplever Thai Airways stor efterspørgsel på sine ruter.
”Vi har fyldte fly fra København denne sommer på trods af det gode sommervejr i Danmark, og det ser også godt ud med antallet af bookinger til vinter,” siger Flemming Sonne.
Læs nærmere på: Check-in.dk
Thai Airways vil revurdere plan om flådefornyelse
Selv om Thai Airways International i juli i år meldte ud, at det vil forny sin flåde med blandt andet 13 nye langdistancefly, er det slet ikke sikkert, at det sker.
Det nationale thailandske flyselskab melder, at det vil tage op til overvejelse, om det er nødvendigt at købe nye fly. Der forventes en endelig beslutning inden årets udgang, lyder det ifølge Air Transport World.
Thai Airways havde ellers tidligere sendt en plan for flådefornyelsen til godkendelse hos de relevante ministerier og kabinettet. Men flyselskabet har trukket planen tilbage for at revurdere den, inden den igen vil blive sendt til regeringen. Det er blevet besluttet af højtstående embedsmænd.
Overvejer 23 nye fly
Thai Airways’ flådestrategi for 2018 til 2022 indebærer køb af i alt 23 nye fly. Hvis Thai Airways bestiller nye fly, er de udset til at erstatte mere end 20 år gamle fly, der efterhånden er modne til pension.
Thai fastholder Boing 777 til Skandinavien
Thai Airways opererer fra både København, Oslo og Stockholm til Bangkok og Phuket (i vintersæsonen). Flyselskabet benytter en Boeing 777-300ER på ruterne, og det vil der ikke blive ændret på foreløbig.
Læs nærmere på: Check-in.dk
Bestyrelsen i Thai Airways har endnu en gang skudt ledelsens ønske om en udvidelse af flåden til hjørne. Købsplanerne omfatter 38 nye fly af forskellig størrelse.
Der har gennem de seneste år været talt om en flådeudvidelse hos Thai Airways International, men en endelig beslutning om at købe nye fly er flere gange blevet udskudt.
Sidste år udtalte den thailandske transportminister, Arkhom Termpittayapaisith, at Thai Airways, der er delvist statsejet, forventeligt ville lægge en ordre på 13 nye langdistancefly og 10 nye mellemdistancefly. En ordre, der ville beløbe sig til omkring 19 milliarder kroner.
Men ordren løb aldrig ind hos Airbus og/eller Boeing, og det er foreløbigt heller ikke sket i indeværende år.
Den seneste melding fra bestyrelsen i Thai Airways lyder også, at planerne om at erhverve nye fly er sat på pause. Ledelsen i det thailandske flyselskab havde forelagt bestyrelsen planer om at købe 38 nye langdistance- og mellemdistancefly, men det blev imidlertid afvist. Der foreligger ikke informationer om, hvilke flytyper der er tale om.
Bestyrelsen i Thai Airways bad ledelsen på det seneste møde om at revidere købsplanerne og indsende et oplæg igen inden for seks måneder. Ledelsen har fået til opgave at gennemgå flådestrategien ”under hensyntagen til det nuværende industrimiljø”, mens kilden til finansiering skal revurderes.
Årsagerne til, at bestyrelsen forhaler en endelig beslutning om at købe nye fly, hænger blandt andet sammen med, at der har været ændringer i selskabets ledelse. Det har Centre for Aviation (CAPA) tidligere vurderet. De senere år har Thai Airways også kæmpet med økonomiske udfordringer, hvilket formentlig får selskabet til at granske et eventuelt flykøb.
Læs nærmere om de udfordringer Thai Airways står i på: Check-in.dk
De skulle måske også kigge på servicen ombord på deres fly. Samt personales tilgang til jobbet. For begge dele er forsvundet, eller i al fald underpræsteret lige så langsom, de senere år.
Thailands transportminister har udtrykt bekymring over økonomien i Thai Airways. Flyselskabets koncernchef afviser dog, at der er likviditetsproblemer.
Thai Airways har tidligere været inde i økonomiske problemer, og nu har det store flyselskab atter lignende udfordringer.
I hvert fald hvis man spørger Thailands stedfortrædende transportminister, Thaworn Senneam. Han udtrykte torsdag i sidste uge bekymring for den finansielle sundhed i Thai Airways, skriver det thailandske medie Bangkok Post.
Thaworn Senneam fremhæver, at flyselskabet skal have rapporteret om et tab på over seks milliarder thailandske baht (1,3 milliarder kroner, red.) i første halvdel af indeværende år. Og den thailandske transportminister frygter, at nettounderskuddet kan ende med over 10 milliarder baht for hele året.
Koncernchef i Thai Airways, Sumet Damrongchaitham, understreger dog, at flyselskabet ikke har nogen form for likviditetsproblemer i øjeblikket. I fredags – dagen efter ministerens udtalelser – sagde Thai Airways-chefen ifølge Bangkok Post, at selskabets pengestrøm er sund, og at forretningen fungerer som sædvanligt. Thai Airways følger sin stringente plan for gældsstyring og har fået reduceret gælden med 48 milliarder baht (10,7 milliarder kroner, red.).
Thai Airways-koncernchefen oplyser, at det thailandske finansministerium og Public Debt Management Office (PDMO) løbende bliver underrettet om flyselskabets økonomiske sundhed, og at begge instanser – uden bekymringer – har anerkendt den finansielle situation.
Læs nærmere på: Check-in.dk